Sunday, March 13, 2011

Gegaran dan Tsunami = Bencana Alam




Salam

Rata-rata sekarang ni orang tengah dok kecoh pasal gegaran dan tsunami yang melanda negara Jepun kan..Masa mula-mula aku tengok video dan gambar dekat blog Joegrimjow,sangat-sangat menakutkan..

*ombak besar yang meranapkan negara jepun

*apa rasanya bila kita dalam situasi begini??



Walaupun aku tak pernah ada pengalaman pasal tsunami tapi aku ader pengalaman la mengenai gegaran ni..Korang Ingat tak masa tahun 2004. Tsunami melanda Acheh,Indonesia..Kan gegarannya terasa juga kat Malaysia..

Aku ingat lagik,waktu tuh aku duk hostel kat Taman Melati,Gombak..time tu pulak exam so aku dan member-member rumah tengah study la..dah la exam pagi esok pulak tuh..Masing-masing kat port study masing-masing la kan..ader yang study kat meja,ader yang study kat balkoni,ader yang study dalam bilik..dan aku pulak study atas katil..masa tuh pakai katil double decker..aku duk belah bawah sorang,kat atas ada member aku 2 orang..tangah dok kusyuk aku study tetiba katil tuh bergoyang macam orang pegang tiang katil pastu kasi gegar kan..aku pon duk ingat member aku la yang dok goyang-goyang katil tuh..bila tanya dorang ingatkan aku yang goyang..arghh sudah..aku da risau..pastu lari keluar bilik tanya member-member yang ada kat luar..dorang pon rasa benda yang sama...

Kitaorang tak amik masa yang lama,masing-masing capai tudung amik wallet and handphone terus turun bawah guna tangga...Mana leh guna lif dalam keadaan berbahaya ni...bayangkan dari tingkat 10 tuh kitaoang turun berderu-deru kebawah...bila sampai jek kat bawah memang ramai la yang bersidai sambil dok bercerita hangat pasal gempa bumi yang baru berlaku...

So,dalam sedar tak sedar dah lebih 6 tahun peristiwa tuh berlaku..dan pada tahun 2010 berlaku juga gegaran kecil tapi kali ni di Putrajaya..Gegaran berlaku antara jam 5petang dan 6petang..aku pulak baru jek balik dari kerja..Selalunya balik jek kerja aku terus baring kat sofa mengadap TV..tengah-tengah baring tetiba kerusi yang aku dok baring tuh bergerak macam ada orang tarik-tarik tau..aku dok tengok husband aku kat dapur..aku dah cuak..adoii..sapa pulak yang "kacau" aku ni...aku menjerit panggil husband aku..bila aku terpandang akuarium ikan air bergoncang sampai tumpah..husband aku pun berlari ke tempat aku..dan kitaorang tengok luar bangunan da bergerak ke kiri ke kanan..aku pening jap masa tuh...Jantung aku da berdegup kencang da..terus aku capai tudung and amik handphone serta purse,terus turun bawah..sekali lagik turun dari tingkat 12 pulak..huhuhu..sampai jek bawah aku tengok penghuni kat tingkat 2 - 5 ada yang tak turun..mungkin jugak dorang tak rasa gegaran tuh...

Tapi still aku merasa jugaklah bagaimana orang yang kat negara2 yang dilanda gempa bumi ni..

Sekarang ni kita berdoalah semoga mereka yang berada di Jepun selamat dan pada ahli keluarga yang terkorban takziah diucapkan..


No comments:

Post a Comment